Cada any l’Escola ha girat entorn a un eix temàtic que ens ha apropat a un gènere tradicional de glosa. Hem conegut les cançons de pandero, les nyacres, els garrotins, la jota i els romanços.

Enguany encetem una nova proposta d’eix temàtic de tres anys de durada, amb l’objectiu de seguir viatjant per la geografia de parla catalana a la recerca de tonades i melodies per seguir alimentant la glosa. Serà un eix temàtic que ens permetrà viatjar sense fronteres, ni d’estil ni de cap altra, pels Països Catalans, i també ens permetrà tenir convidats d’arreu. Volem que aquests nous eixos temàtics siguin alhora un convit a que dugueu el vostre sarró personal a l’Escola per a compartir-lo i al mateix temps poder-lo emplenar de noves eines.

Encetem aquest nou viatge amb la muntanya com a eix temàtic. La velocitat a la que avui ens desplacem pel territori per carreteres i ferrocarrils ens fa oblidar que, fins fa ben poc, les muntanyes eren punt de trobada, llar i refugi, i en elles s’hi concentrava la vida i les relacions econòmiques i socials. Els habitants dels pobles de muntanya resseguien valls i carenes de festa en festa seguint el santoral al llarg de l’any. D’aquesta manera es van anar transmetent melodies i tonades al llarg del territori, pas a pas, de poble en poble. Al mateix temps, la inexpugnabilitat dels territoris de muntanya ha facilitat una major conservació del llegat cultural que atresora. I les melodies i tonades de cançó improvisada en són un bon exemple.

En l’Escola d’Estiu de Glosa d’enguany en aproparem a la nostra tradició de melodies per improvisar resseguint diferents espais de la nostra geografia de muntanya.

L’Escola segueix oferint, com fins ara, diversos itineraris que els alumnes poden escollir segons els seus interessos: us podeu decantar per combinar l’aprenentatge de la cançó improvisada amb l’itinerari d’acompanyament musical, amb el de poètica, aprofundir en les qüestions més pedagògiques, en la part escènica o bé en la pràctica i aprenentatge del cançoner popular i tradicional català.

Des d’aquest 2017, l’Escola d’Estiu de Glosa desenvolupa alguns dels aspectes del Pla educatiu de Cor de Carxofa, Eduglosa. Des d’aquesta prespectiva, cada cop hi ha més escoles i instituts que han introduït la glosa en el seu currículum. Els docents estan cada vegada més d’acord en què cal aprofitar aquesta eina pedagògica, no només com a eina de motivació sinó també en l’aportació de continguts i de competències bàsiques.

D’altra banda, també observem com els casals, ateneus, esplais i altres espais de lleure  mostren també un interès creixent en la pràctica de la cançó improvisada, interessant-se en l’organització de tallers i glosades en els seus espais. És per aquest motiu, que creiem que l’Escola també beneficia aquests espais d’educació en el lleure.

L’Escola compta amb el reconeixement i el suport del Departament d’Ensenyament i s’ofereix dins del Pla de Formació Permanent del Departament d’Ensenyament amb una certificació de 40 hores. També és una de les activitats formatives d’aquest estiu del Campus de Cultura Popular del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana.